سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ چون خبر غارت بردن یاران معاویه را بر أنبار شنید خود پیاده به راه افتاد تا به نخیله رسید . مردم در نخیله بدو پیوستند و گفتند اى امیر مؤمنان ما کار آنان را کفایت مى‏کنیم . امام فرمود : ] شما از عهده کار خود بر نمى‏آیید چگونه کار دیگرى را برایم کفایت مى‏نمایید ؟ اگر پیش از من رعیت از ستم فرمانروایان مى‏نالید ، امروز من از ستم رعیت خود مى‏نالم . گویى من پیروم و آنان پیشوا ، من محکومم و آنها فرمانروا . [ چون امام این سخن را ضمن گفتارى درازى فرمود که گزیده آن را در خطبه‏ها آوردم ، دو مرد از یاران وى نزد او آمدند ، یکى از آن دو گفت : من جز خودم و برادرم را در اختیار ندارم ، اى امیر مؤمنان فرمان ده تا انجام دهم امام فرمود : ] شما کجا و آنچه من مى‏خواهم کجا ؟ [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :22332
تعداد کل یاداشته ها : 11
103/1/31
5:45 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
محب اهل بیت[9]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
مسابقه[1]
لوگوی دوستان
 

3 - خروج دجّال از اشراط الساعة
 جدا از این که روایات باب دجّال قابل اعتماد هستند یا نه؟ و این که آیا شیعه هم مانند اهل سنت مسئله‏ ى دجّال را پذیرفته است یا نه؟ و با چشم‏پوشى از این که آیا دجّال یک فرد معین است یا سمبل و نمادى است براى یک جبهه یا جریان، مسئله ى مهمّ دیگرى وجود دارد و آن احتمال در زمره ‏ى اشراط الساعة بودن دجّال است که چنانچه این احتمال ثابت شود، آنگاه پرونده‏ ى این بحث در باب علایم ظهور بسته خواهد شد.
احتمال مزبور داراى قرائن و شواهدى است که به برخى از آن‏ها اشاره مى‏کنیم:
 الف - در تعداد قابل توجهى از اخبار (شاید بتوان ادعا کرد بیشتر روایاتى که در آن اصل وجود دجّال مورد اشاره واقع شده است و نه احادیثى که صفات او را مطرح ساخته‏اند) تصریح شده که (دجّال) از اشراط الساعة مى‏باشد؛ براى نمونه روایتى است نبوى که به اسناد مختلف در کتب قوم آمده است. رسول خداصلى الله علیه و آله مى‏فرمایند:  (ناگزیر ده نشانه قبل از وقوع قیامت رخ خواهد داد؛
 1-سفیانى 2- دجال 3- دخان 4- دابّه  5- خروج قائم‏ علیه السّلام  6- طلوع خورشید از مغرب  7- نزول عیسى بن مریم ‏علیه السّلام  از آسمان 8- فرو رفتن زمین در مشرق  9- فرو رفتن زمین در جزیرة العرب  10- آتشى که از انتهاى عدن خارج مى‏شود و مردمان را به سوى محشر مى‏راند).
 ب - مولى محسن فیض کاشانى در نوادر الاخبار فى ما یتعلق باصول الدین در (کتاب المعاد) بابى تحت عنوان (باب اشراط الساعة) گشوده است. در دومین روایت این باب مى‏خوانیم: رسول خداصلى الله علیه و آله فرمود:  (قیامت بر پانخواهد شد مگر ده نشانه هویدا گردد؛
1- دجال 2- طلوع شمس از مغرب   3- دابة الارض 4-یأجوج و مأجوج  5- دخان       8 - سه فرورفتگى: فرو رفتن زمین در مشرق، فرورفتن زمین در مغرب و فرو رفتن آن در جزیرة العرب
 9- آتشى که از انتهاى عدن خارج شده، مردم را سوى محشر مى‏راند.  10 - این آتش فرو نشیند با مردمان هر گاه آنان بنشینند و روى آورد به مردمان هر گاه آنان جلو آیند.) 
 همان گونه که ملاحظه مى‏شود در این روایت از (یأجوج و مأجوج)، (دخان) و (آتش عدن) یاد شده که در روایات باب علایم ظهور از آن‏ها خبرى نیست و همه این موارد بالاتفاق از اشراط الساعة مى‏باشند و از سوى دیگر، از سفیانى و قتل نفس زکیّه و کسوف و سایر علامات حتمى ظهور در آن اثرى نیست و این خود نشانگر آن است که دجّال از اشراط الساعة مى‏باشد نه از نشانه‏هاى ظهور صاحب الامرعلیه السّلام .

 ج - علامه مجلسى 1در جلد ششم بحارالانوار و در کتاب (العدل و المعاد) باب (اشراط الساعة و قصة یأجوج و مأجوج) چهار روایت ذکر کرده است که در آن‏ها از دجّال به عنوان یکى از اشراط الساعة سخن به میان آمده است در حالى که در این روایات از علایم قطعى قیام قائم‏ علیه السّلام  هیچ نشانى نیست.
 د - لزوم اجتناب از توقیت و تطبیق
  مى‏دانیم که (توقیت) - تعیین وقت مشخص براى ظهور - عملى است که ائمه هدى‏علیهم السّلام  به شدت از آن نهى کرده و آن را ممنوع اعلام کرده‏اند. در روایات وارد شده که از امام رضاعلیه السّلام  سؤال شد: قائم  [علیه السّلام]  چه وقتى ظهور مى‏کند؟ امام پاسخ فرمودند: (پاسخ گفتن به کى ظهور مى‏کند؟ خبر دادن از وقت است. پدرم از پدرش از پدرانش از على‏علیه السّلام  روایت کرد که به رسول خداصلى الله علیه و آله گفته شد: قائم شما چه وقتى خروج مى‏کند؟ حضرت پاسخ فرمود: مَثَل قیام و ظهور او مَثَل قیامت است؛
 (لا یُجَلّیها لِوَقتها إلاّ هُو، ثَقلتْ فى السمواتِ و الارضِ لا تأتیکم إلاّ بَغتةً)

[از تو در باره ى قیامت مى‏پرسند که وقوع آن چه وقت است؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است؛ جز او هیچ کس آن را به موقع خود آشکار نمى‏گرداند، این حادثه بر آسمان‏ها و زمین گران است. جز ناگهان به شما نمى‏رسد].
 نیز از امام صادق علیه السّلام  نقل است در پاسخ مفضّل که سؤال کرد: آیا مى‏توان براى ظهور حجت [علیه السّلام ] وقتى تعیین کرد؟ فرمودند: (اى مفضّل! من براى این امر زمانى را تعیین نمى‏کنم و اساسا نمى‏توان براى آن وقتى مشخص نمود. هرکس براى قیام مهدى ما زمانى تعیین کند، در علم، انباز خدا شده است و در واقع مدعى دست یافتن بر سرّ الهى گشته و...)
-------------------------------------------------------

1-     منابع :
بقره

2-     المیزان / محمد حسین طباطبایى

3-     شرح المقاصد / چاپ اولنمشدر – ترکیه

4-     إکمال الدین

5-     الکافى

6-     الملاحم والفتن / سید ابن طاووس

7-     بحارالانوار

8-     تحف العقول

9-     اعلام الورى

10- کشف الغمة

11- نور الابصار / شبلنجى

12- الارشاد

13- دلائل الامامة

14- الغیبة / نعمانى

15- العدد القویّة

16- منتخب الانوار المضیئة

17- المحجّة البیضاء/ فیض کاشانى

18- بشارة الاسلام / الکاظمى

19- نهج الفصاحة

20- نوادر الاخبار

21- العرائس الواضحة

22- الصراطالمستقیم

23- علم الیقین / فیض کاشانى

24- مرآة العقول / علامه مجلسى

25- تمهید الاصول / شیخ طوسى

26- بشارة الاسلام

27- تاریخ الغیبة الکبرى

28- اثبات الهداة

29- نظریه ى امام ابو عبداللَّه محمد بن نعمان عکبرى ملقّب به شیخ مفید

30- ...


  
  
<      1   2   3   4