نشانه هاى ظهور و اقسام آن
نشانههاى ظهور را از زوایاى مختلفى مىتوان نگریست؛ مثلا از لحاظ پیوستگى و گسستگى نسبت به ظهور، علایم منفصل و علایم متصل - و به تعبیر دیگر علایم پیش از ظهور و علایم مقارن با ظهور - را تشکیل مىدهند و از نظر میزان قطعیت، به علایم محتوم و علایم مشروط انقسام مىیابند و از جهت طبیعى و انسانى بودن و شخصى یا عمومى بودن سه دسته ى (حوادث خارق العاده)، (اوضاع عمومى اجتماعات بشرى) و (متخاصمان؛ نیروها و چهره ها) را تشکیل مىدهند.
علایم متصل و نشانه هاى منفصل
نخست به ذکر علایم متصل که همان نشانههاى مقارن ظهور هستند مىپردازیم و سپس علایم منفصل را در قالب سه دسته بیان مىکنیم.
الف - علایم پسینى (نشانه هاى متصل)
1- علامت سال ظهور آن است که عدد آن فرد (یعنى مختوم به 7 5 3 1یا 9) مىباشد و علامت روز ظهور آن است که شنبه مصادف با عاشورا (دهم محرم) خواهد بود.
2- صبح روز ظهور، افراد زیر بالش خود صحیفهاى مىیابند که بر آن نوشته شده: (طاعة معروفة)
3 - هنگام ظهور، ملکى (یا تکه ابرى) بر فراز وجود شریف حضرت بقیةالله الأعظم (عجلالله تعالى فرجه) ندا در مىدهد: (این است مهدى (خلیفة الله) او را تبعیت کنید).
4- عیسى بن مریم علیهما السّلام از آسمان فرود آمده و پشت سر امام علیه السّلام نماز مىگذارد.
5- جبرئیل علیه السّلام از سمت راست و میکائیل علیه السّلام از چپ، حضرت را مشایعت مىکنند و جبرئیل خروش بر مىآورد: (البیعة لله)
6- همزمان با سال ظهور، مردمان شاهد بیست و چهار نوبت بارش باران و رحمت الهى و سرسبزى و طراوت زمین و پدید آمدن برکات بیشمار خواهند بود.
ب - علایم پیشینى (نشانه هاى منفصل)
علایم منفصل یا پیشینى ظهور خود به سه دسته ى (حوادث خارق العاده)، (اوضاع عمومى اجتمات بشرى) و (متخاصمان؛ نیروها و چهره ها) انقسام مىیابد که در اینجا بخشى از علایم هر دسته را ذکر مىکنیم:
ب 1- حوادث خارق العاده
1- کسوف خورشید در نیمه ى رمضان و خسوف ماه در آخر آن ( بر خلاف قوانین حرکات طبیعى اجرام آسمانى).
2 - فرو رفتن زمین در سرزمین (البیداء) (میان مکه و مدینه) و قریه ى (جابیه) و قریه ى (حَرَسْتا).
3 - توقف سیر خورشید در آسمان از هنگام ظهر تا نیمه هاى عصر.
4 - ظهور سرخى آفاق گسترى در آسمان.
5 - ظاهر شدن تصویر صورت و سینهاى در قرص خورشید
6 - صیحه ى آسمانى در ماه رمضان و نداى غیبى هاتفى که نام حضرت و نام پدر بزرگوارشان را فریاد مىکند.
7 - مرگهاى سرخ و سپیدى که پیش از ظهور حضرت بسیارى از مردمان را هلاک مىسازد.
2 ب - اوضاع عمومى جوامع بشرى
احادیث بسیارى در کتب روایى شیعى و سنّى وارد شده که اوضاع و احوال حاکم بر حیات عمومى نوع بشر را در سطح بین المللى، تیره و نابسامان و اسفناک ترسیم مىکند. به گوشهاى از آنها اشاره مىکنیم:
1 - زوال علم و معرفت و خردورزى و انتشار جهالت و تقلید.
2- شیوع فساد مالى و جنسى و قتل و غارت و شهادت به دروغ.
3- افزایش قیمتها و صعوبت معاش و فراوانى مرگ و میر.
4- تکیه زدن حاکمان فاجر و ظالم بر اریکه ى قدرت.
5- بىرونقى نماز و عبادت و رونق یافتن دروغگویى و بىثباتى مردم در دین خود.
6- تشبّه زنان به مردان و مردان به زنان.
3 ب- متخاصمان (نیروها و چهرهها)
در احادیث باب علایم ظهور، بخشى از نشانه هاى آغاز قیام حضرت حجت(عجل الله تعالى فرجه) به تبیین و ترسیم چهره هاى دو اردوگاه حق و باطل و رهبران برجسته ى سیاسى و فکرى آنها و عملکرد سپاهیان این دو جبهه اختصاص یافته است. پاره اى از آنها را بیان مىکنیم:
1 - خروج سفیانى نام این فرد پلید که رهبرى جبهه ى باطل و نیروهاى مهدى ستیز را به عهده خواهد داشت، عثمان بن عنبسةبن ابى سفیان است که از ابوسفیان مشرک معروف صدر اسلام نَسَب مىبرد. و همو لشکرى را تجهیز نموده براى مقابله ى با امام به سوى مکه روانه مىکند که زمین در صحراى البیداء، آنان را در کام خود مىکشد. به مدت 9ماه بر نواحى پنجگانه ى دمشق، حمص، اردن، حلب و قنسرین حکومت خواهد کرد و خونهاى زیادى را خواهد ریخت تا این که سرانجام در منطقه ى فلسطین شرقى به دست سپاهیان صاحب الزمان (عج) اسیر شده و در کنار دریاچه ى (طبریّه) چونان گوسفندى سر از بدنش جدا مىگردد.
2 - ظهور شصت کذّاب که مدعى نبوتاند.
3 - قیام دوزاده تن از آل ابى طالب که مردم را به خود مىخوانند و سوداى پیشوایى دارند.
4 - قتل نفس زکیّه
5- قیام یمانى
6 - قیام سید خراسانى (شعیب بن صالح) و خروج پرچمهاى سیاه از خراسان در حمایت از موعود امم
7 - ظهور مرد مغربى از مصر و تسلط وى بر شام.
8 - ورود پرچمهاى قیس و عرب به مصر.
9 - ورود پرچمهاى کنده به خراسان.
10 - پیاده شدن برادران ترک در (الجزیرة) (علامه سید محمد صدر معتقد است که مقصود از جزیره، سرزمین مابین النهرین در عراق است که در متون کهن بدین اسم نامیده مىشده است) و پیاده شدن رومیان در (الرملة) (آنچنان که یاقوت حموى در معجم البلدان / ج / 3ص 69آورده است، الرملة شهر بزرگ و مرکزى منطقه ى فلسطین بوده که از بین رفته است).